Case Study
Transfemoral Aortic Valve Implantation in a Patient with Prior Mechanical Mitral Valve Replacement
Philipp Kahlert1, Holger Eggebrecht1, Matthias Thielmann2, Daniel Wendt2, Heinz G. Jakob2, Stefan Sack1, Raimund Erbel1
1 Department of Cardiology, West-German Heart Center Essen, University Hospital Essen, University of Duisburg-Essen, Germany,
2 Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, West-German Heart Center Essen, University Hospital Essen, University of Duisburg-Essen, Germany.
Abstract
Transfemoral aortic valve implantation has emerged as a promising alternative to surgical aortic valve replacement for high-risk patients with severe symptomatic aortic stenosis. In the setting of previous mechanical mitral valve replacement, the procedure represents a challenge due to the risk of interference and subsequent functional impairment of the mechanical prosthesis. The authors report a case of successful transfemoral implantation of a selfexpandable aortic bioprosthesis in a patient with a Björk-Shiley tilting-disk valve in mitral position demonstrating that the implantation is also feasible in this setting but requires careful preinterventional evaluation. Prior balloon aortic valvuloplasty with thorough observation of the mitral prosthesis during balloon inflation may be a helpful tool for indicating feasibility of this approach.
Transfemorale Aortenklappenimplantation bei einer Patientin mit mechanischem Mitralklappenersatz
Zusammenfassung
Die transfemorale Aortenklappenimplantation ist ein neues Therapiekonzept für Hochrisikopatienten mit hochgradiger, symptomatischer Aortenklappenstenose. Ein vorbestehender mechanischer Mitralklappenersatz stellt dabei eine besondere Herausforderung dar, da die Gefahr einer funktionellen Beeinträchtigung der Mitralklappenprothese besteht. Die Autoren berichten über die erfolgreiche transfemorale Implantation einer selbstexpandierbaren Aortenklappenbioprothese bei einer Patientin mit einer Björk-Shiley-Kippscheibenprothese in Mitralposition. Dieser Fall zeigt, dass eine transfemorale Aortenklappenimplantation auch bei Patienten mit mechanischem Mitralklappenersatz möglich ist. Die vorherige Durchführung einer Aortenklappenvalvuloplastie mit sorgfältiger Beobachtung der Mitralklappenprothese während der Balloninsufflation ist von Nutzen, um die Durchführbarkeit dieses Eingriffs zu beurteilen.
Address for Correspondence
Philipp Kahlert, MD
Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery
West-German Heart Center Essen
University of Duisburg-Essen
Hufelandstraße 55
45122 Essen
Germany
Phone (+49/201) 723-84896
Fax -5718
e-mail: philipp.kahlert@uk-essen.de
References
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